lördag 5 mars 2011

"Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren ska jag gå in till honom och äta med honom och han med mig." (Upp. 3:20

Jesus






Tycker mycket om det här fågelboet på bilden ovanför och mitt vita hjärta som jag har lagt ned i det. Fotade det för något år sedan. Ett vitt hjärta - ett rent samvete (kan passa ganska bra som symbolik), omsluten av Jesu kärlek i ljus och värme..


"...Gud är ljus och inget mörker finns i honom..." ( 1 Joh 1:5







Här är några bitar ur boken "Rättfärdighet - nåd eller förtjänst (Johnny Carlsson) Den är riktigt bra att läsa.

"Men om vi vandrar i ljuset, såsom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons blod renar oss från all synd" (1 Joh 5:16


Att vandra i ljuset betyder inte att vi är perfekta, för då skulle vi inte behöva någon rening. Det betyder istället, att vi lever med ett rent och ärligt uppsåt, att vi älskar sanningen och vill det som är rätt. Vi söker hans rättfärdighet och inte vår egen. Vi förhärdar oss inte mot samvetet, utan ödmjukar oss under det.


Om vi lever med den attityden, så har Gud gett oss ett löfte som är makalöst, nämligen att Jesu blod renar oss från all synd.

Det är med andra ord något som ständigt pågår i våra liv och det gäller all synd, även sådant som vi kanske inte ens är medvetna om själva.

Jesu blod renar oss från all synd!




"Menar du att jag är syndfri då?" Nej, det sade jag inte. Låt oss fortsätta: Om vi säger att vi inte har någon synd, så bedrar vi oss själva och sanningen är inte i oss." (1 Joh 1:8

Han talar fortfarande om exemplet, där en människa vandrar i mörkret men ger sken av att allt står rätt till i gudsförhållandet. Om vårt samvete överbevisar oss, så är det självbedrägeri att säga, att vi inte har någon synd.

Vad gör man då med ett skyldigt samvete?

"Om vi bekänner våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet" (1 Joh 1:9


Vi skall naturligtvis säga det som Gud säger om oss. Men bekännelsen eller vårt vittnesbörds ord måste också vara i linje med samvetet. Låt oss säga att jag skulle ta någons plånbok och stoppa på mig, innan jag gick in på ett möte och bekänna "Jag är en ny skapelse, jag är rättfärdig genom Jesu blod" o.s.v.


Syndernas förlåtelse är inte formell utan en kraft från försoningen. När Gud ger förlåtelse (eller du ger den åt någon i Jesu namn), så utgår det en kraft som utplånar synden.

Utifrån sann renhet som man upplever kommer glädje i en människas liv. Det är när människor verkligen lär känna rättfärdigheten från Gud och börjar leva i den, som deras liv blir förvandlade...







Ett bibelord jag tänkte på..


"Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det om ni inte är kvar är i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra. (Joh 15:4


Vi ses.





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar