tisdag 14 juni 2011



Plockade in en liten bukett med bl.a en av de första utslagna prästkragarna. Det är så fint när de börjar blomma! Sedan också syrenen som är så vacker med sina klasar av blommor som doftar så underbart. Är min favoritdoft när jag går omkring här hemma.


Har testat att göra syrensaft. Något nytt för mig. Här är receptet jag följde..


40 blomklasar

två citroner

En påse citronsyra (30 g

2 l vatten

2 l socker


Skölj blomklasarna försiktigt och ryck av blommorna. Lägg dem i en bunke. Sedan tvättar du citronerna, delar dem och pressar ur saften över blommorna. Doftar då ljuvligt verkligen! :)

Strö sedan över påsen med citronsyra..

Koka upp vattnet och sockret ordentligt, häll sedan lagen över alltihop och låt det svalna. Det är just där jag är nu och sedan ska jag täcka över bunken och ställa in den i kylen i två dygn.

Då ska jag sila och hälla upp saften i kalla flaskor.


Förvaras mörkt och kallt.


Kul! Får vi se hur det smakar snart...















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar