måndag 24 augusti 2009

Lite äldre är jag nu...

...men jag känner mig ung. Ibland känner jag mig väldigt ung, nästan som en ung liten fröken. Här är en dikt som jag skrev för många år sedan. Inspirationen till den kom av flera samtal med en gammal man som då kallade mig för lilla fröken...




Om jag vore ung...

Om jag vore ung
precis som du lilla fröken,
så skulle du aldrig
få sitta still.
Fast nu är det
ju inte så lilla fröken.
Men jag får nog leva
några år till.

Hoppas att du hör
alla fåglars sång lilla fröken
och känner kraft att
springa om du blir sen.
Ibland tappar man
det där modet lilla fröken,
i en värld som gjord
av sten.

Låt ingen pojkrackare
komma dig för nära lilla fröken,
när han ser dig
i månljusets sken.
Ty du är för fin
och vacker lilla fröken.
Din hy är säkert
så sammetslen.

Det tycks gnistra så
i dina ögon lilla fröken.
Det syns liv
och styrka att slåss.
Alla måste vi gå
livets vägar lilla fröken.
Både ung och som
gammal förstås.

Jag vill dig bara
gott och väl lilla fröken.
Det måste du
väl förstå.
För mig är snart
livet förbi lilla fröken
och de här dagarna
de går ändå.







Ja,"de här dagarna de går ändå." De går framåt. Men gör vi? Ha en helt underbar dag!! :)

1 kommentar: