fredag 10 januari 2014

 
Hej! Hoppas att ni har haft en bra vecka! Här, en liten presentation av en konstnär...
 
 
Birgitta Yavari heter en svensk bildkonstnär och författare som har gett mig så mycket glädje och inspiration under många år. Hon är bosatt i Jerusalem. Hon har även varit verksam som sångerska och låtskrivare. Hon är nu i sjuttioårsåldern.
 
 
När jag var 19 år så reste jag till Israel och fick se många underbara platser. Givetvis var jag också i Jerusalem. :) Då arbetade jag som volontär på en kibbutz nära Genesarets sjö. En spännande, rolig och lärorik resa. Stannade där i drygt tre månader.
 
 
Birgittas bilder talar mycket till mig. Levande bilder.
 
 
Det finns mycket vackert att se och mycket klokt att läsa i böckerna.
 
 
De böcker som jag har hemma av henne är alla fyra från 1970 talet :). "Det finns en kärlek", "I mitt hjärtas trädgård", "Två gånger född" och "För kärleks skull". De är fyllda med hennes talande och helt underbart fina bilder och foton tillsammans med kloka ord, bibelord m.m. De passar att läsa för hela familjen. Finns något för alla.
 
 
 Här nedan är ett foto på Birgitta och några citat från de böcker som jag har.
 
 
"Man blir inte klokare, bara för att åren går. Men man har chansen". :)
 
"Kärlek är ett så missbrukat och förvanskat ord. Ingen kan tvinga sin kärlek på någon - inte heller Gud tvingar sin kärlek på oss - men släpper vi den in är den så stark att den kan förvandla våra hjärtan och förändra våra liv".
 
 
"Att inte finna Gud i rymden är som att inte finna bagaren i bullen. Gud finns överallt men han möter mig i mitt hjärta och dig i ditt hjärta".
 
 
"Vid sidan av den rena kärleken vissnar alla de andra otaliga varianter av det som kallas kärlek och älska. Gud är kärleken och kärleken bor där Gud släpps in".
 
 
"Guds fria duvor lovsjunger utan paus nyckelbytet på Golgata och skriver "Herrens egen" på sina vingar".
 
                                                               / Birgitta
 
 
Trevlig helg önskar jag dig! Det ska jag ha! Har blivit bjuden till en vän för lite pyssel i morgonkväll och på söndag hälsar en av mina systrar på. Vi ses snart igen!  /Ingela 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar